【直播】国防部高级部长拿督斯里依斯迈沙比里汇报行管令进展 | 26-01-2021

八度空间华语新闻
八度空间华语新闻 1.8M Views
  • 0
  • 0
  • 652
Download MP4 SD 106.15MB
  • QR code for mobile device to download SD video

【直播】国防部高级部长拿督斯里依斯迈沙比里汇报行管令进展 | 26-01-2021
PKP tamat pada empat Februari ini. Penyerahan berita ini dengan meletakkan hashtag Malaysia lock now. Telah menimbulkan kebimbangan di kalangan orang ramai sehingga ada yang telah bertindak membuat pembelian panik. Semalam Ketua Pengarah Kesihatan ataupun Digi Kesihatan telah memba dia kata akan dia kata most likely telah membayangkan bahawa pada empat Februari nanti selepas tang PKP besar ada kemungkinan eh ada kemungkinan PKPB akan dilaksanakan semula. Walaumanapun pengumuman akan dibuat telah keputusan dibuat oleh mesyuarat khas ataupun sidang khas MKM. Berbagai reaksi timbul apabila aa di diumumkan dimaklumkan tentang ada kemungkinan PKPB dilaksanakan semula di seluruh negara. Ada yang bersetuju aa ada yang tidak bersetuju kerana mereka mahukan supaya total lockdown ataupun PKP1. Penutupan dilaksanakan. Iaitu tiada perniagaan duduk di rumah, tidak boleh keluar seperti dulu kerana alasan mereka, ianya boleh membantu mempercepatkan err penurunan kes covid-nineteen ini. Ramai juga yang tidak bersetuju jadi ada berbagai-bagai reaksi. Reaksi yang pertamanya mahu supaya diperketatkan dan ramai juga yang mahu dilonggarkan yang tidak bersetuju kepada total lockdown ataupun PKP PKP satu dulu. Terutamanya mereka yang berniaga. peniaga-peniaga mikro. Yang berniaga setengahnya kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Yang bergantung kepada pendapatan harian mereka untuk meneruskan penghidupan. Mereka tidak Begitu juga yang bekerja dengan gaji harian. Jika syarikat ditutup dan mereka tidak dibayar gaji harian, mereka juga menghadapi kesusahan untuk meneruskan kehidupan. Jadi sebab itulah apabila membuat keputusan kerajaan akan melihat secara keseluruhan. Yes, kita mahu menjaga kesihatan rakyat kita tetapi dalam masa yang sama kita juga mahu melindungi kepingan rakyat kita terutamanya golongan-golongan miskin. Rakyat yang miskin peniaga-peniaga mikro, peniaga-peniaga kecil-kecilan di tepi jalan. yang terpaksa bergantung kepada pendapatan harian. Dan jika kita tutup tentu akan menjejaskan mereka. saya nak nak beri sedikit maklumat mengenai kesan penutupan penuh kalau kita laksanakan. Terhadap sektor dan kesan yang terpaksa ditanggung. Dua perpuluhan lapan juta rakyat berisiko hilang pekerjaan. perpuluhan lima juta pekerja terjejas pendapatan dan sukar meneruskan kelangsungan hidup. kumpulan B forty akan kehilangan pendapatan dalam tempoh sebulan. Dianggarkan enam perpuluhan empat lima bilion ringgit dengan purata dua ribu empat ratus ringgit satu keluarga dan menurut menurut laporan SKM ataupun Suruhanjaya Syarikat Malaysia, sejak perlaksanaan PKP pada Mac dua puluh dua puluh sehingga Oktober dua puluh dua puluh sebanyak tiga belas ribu empat ratus empat puluh lima syarikat telah tutup operasi tutup operasi bermakna ramai yang akan kel yang telah kehilangan pekerjaan. Ha jadi bila hilang pekerjaan, di dalam keadaan seperti ini, maknanya rakyat semakin susah. Akibat daripada total lock down, seperti yang dicadangkan oleh setengah-setengah pihak. Sebab kerajaan sebelum membuat keputusan kita pertimbangkan di antara keperluan menjaga kesihatan dan keperluan menjaga ekonomi ini. Insya-Allah kerajaan sampai tempohnya sebelum empat hari bulan nanti pihak kita dari segi MKN, pihak kerajaan melalui MKN, Kementerian Kesihatan Malaysia, Kementerian Kewangan Bank Negara dan sebagainya akan berbincang dari segi aa kesan-kesan yang akan timbul jika total lockdown dilaksanakan dan dalam masa yang sama Kementerian Kesihatan juga akan memberikan pandangan tentang kenapa diperlukan aa apa nama SOP yang lebih ketat termasuklah total lock down dan sebagainya. Tapi semalam alhamdulillah Digi, kesihatan dah berikan sedikit gambaran. Walau bagaimanapun, seperti saya katakan bahawa kita akan bincang secara detail dan sebelum kita akan putuskan dan akan diumumkan sebelum sampai tempoh empat hari bulan itu tiba. Jadi sebelum empat hari bulan kita akan umumkan. Saya ataupun Digi akan umumkan yang penting kita ambil kira semua kepentingan rakyat. saya ingin aa mengumumkan mengenai SOP Sambutan Hari Thaipusam ya. Kerajaan mengambil maklum kerajaan mengambil maklum penganut ugama Hindu akan merayakan perayaan Thaipusam pada dua puluh lapan Januari dua ribu dua puluh satu iaitu hari Khamis ini. aa setelah meneliti semua aspek termasuk peningkatan kes harian yang masih tinggi serta mendapat nasihat daripada dan juga pihak kementerian perpaduan juga telah mengadakan perbincangan dengan pemimpin-pemimpin ugama Hindu maka kerajaan memutuskan bahawa upacara Thaipusam, upacara ya, upacara Thaipusam pada tahun ini tidak dibenarkan dan semua penganut beragama Hindu digalakkan melakukan upacara sembahyang di rumah masing-masing. Jadi upa kuil dan sebagainya. Tidak dibenarkan. Cuma, walau bagaimanapun, walaupun kita tidak benarkan di kuil tapi kita memberi pengecualian iaitu lima orang ahli jawatankuasa atau petugas kuil sahaja dibenarkan hadir ke kuil untuk menjalankan upacara keugamaan. aktiviti ziarah juga hanya dihadkan kepada seisi keluarga dalam rumah yang sama sahaja. khas juga telah mempertimbangkan permohonan khas dari pihak pengurusan kuil Sri Mariamman, Kuala Lumpur untuk membenarkan pergerakan membawa arca Dewa Murugan dari Kuil Sri Maha Mariamman, Jalan Tun HS Lee ke Kuil Sri Subramaniar, Batu Caves, kita benarkan tetapi syaratnya yang pertama tiada per penalti ataupun aa yang membawa aa apa nama arca arca tersebut dibenarkan. Bergerak dari kuil Sri Maha Mariamman Jalan Tun HS Lee Kuala Lumpur ke Kuil Sri Subramaniam, Batu Caves bermula pada pukul tiga pagi. Pada dua puluh tujuh Januari dua puluh dua puluh satu. Tiga pukul tiga pagi. Bermakna bukan waktu sesak dan jalan adalah lengang. Kerana seperti kita tahu semua aktiviti perniagaan yang dibenarkan lewat iaitu restoran telah pun ditutup pada pukul sepuluh. Dan yang lain-lain masih lagi pukul lapan. Jadi kita jangka tidak ada kenderaan di jalan raya ketika itu. Kalau biasanya ada yang berarak di belakang penalti arca tersebut biasanya ada kalau tak silap saya lah kalau betul. Pecah kelapa dan sebagainya dulu upacara dia. Tetapi tahun ini tidak dibenarkan. Sama sekali perarakan mengiringi err penanti yang membawa a yang kita benarkan hanya sepuluh orang dibenarkan untuk bersama-sama dengan aa penati tersebut dan mereka perlu berada di dalam kenderaan yang membawa pendaki. Termasuk pemandu. Dengan kawalan daripada pihak polis akan berada untuk mengawal. Aa jadi mereka boleh mengikutnya berada di dalam kereta dan ti tersebut akan ditarik oleh kereta juga aa kereta. Aa tadi. dan pada hati yang bergerak daripada aa Jalan Tun HS Lee kuil daripada Jalan Tun Hesley perlu bergerak terus ke kuil di Batu Caves. Tidak boleh mengadakan persenggahan-persinggahan di mana-mana. Dan perdati juga akan bergerak balik dari Kuil Sri Subramaniar Batu Caves menuju ke kuil Sri AHA Mariamman Jalan Tun HS Lee Kuala Lumpur bermula pada jam tiga pagi pada dua puluh sembilan Januari iaitu hari Jumaat ya. Pihak pengurusan kuil dikehendaki menyelaras perjalanan penalti serta jalan-jalan yang akan dilalui. Bersama pihak dan DBKL dan orang ramai. Tidak dibenarkan. Untuk berada di pinggir jalan untuk menyaksikan aa perdati yang dibawa ke Batu Caves tersebut. Pihak difahamkan akan berada di err di kawasan-kawasan ataupun di jalan-jalan yang dilalui bagi memastikan tidak ada orang ramai berada di pinggir-pinggir jalan. Jadi saya harap perkara ini dapat dipatuhi err arahan ini dapat dipatuhi supaya err tidak adakan sesiapa yang diambil tindakan dan sebagainya dan penalti boleh bergerak ke kuil sama ada di Batu Caves atau balik ke Kuil di Jalan satu perkara yang mungkin menggembirakan adalah aa pengumuman mengenai pasangan jarak jauh ni. Ramai pasangan jarak jauh, walaupun baru PKP diperkenalkan tapi dah aa merayu supaya dibenarkan mereka pulang untuk untuk berjumpa dengan pasangan mereka serta anak-anak mereka. Oleh itu, sidang khas semalam membincangkan keluhan pasangan suami isteri. Jarak jauh ini. Yang mahukan kelonggaran untuk merentas negeri bertemu pasangan mereka serta keluarga dan atas nasihat Kementerian Kesihatan Malaysia kerajaan bersetuju untuk membenarkan pasangan suami isteri yang berjauhan disebabkan bekerja untuk merentasi negeri bertemu dengan keluarga masing-masing dengan syarat kebenaran dan kelulusan polis Diraja Malaysia. Jadi seperti yang lain-lain juga walaupun ada kebenaran kalau ada kes kecemasan, kematian, memang kita benarkan tetapi perlu memaklumkan kepada pihak polis dan mendapatkan kebenaran. Simple juga lah. Aa PJJ ni ataupun pasangan jarak jauh lagi. Walau bagaimanapun aa pasangan yang bergejala bagi pasangan yang bergejala mereka dinasihatkan supaya mendapatkan rawatan terlebih dahulu ataupun sekurang-kurangnya membuat test. Eh sebelum mereka pegang. Kerana kita tak mahu akhirnya akan membahayakan kepada keluarga masing-masing. Atau lebih baik tidak bergerak dulu sehinggalah gejala mereka yang ada pada mereka hilang ataupun sembuh pada gejala tersebut. Dan kebenaran ini akan mula berkuatkuasa besok. seterusnya saya akan maklumkan mengenai task force Operasi Pematu yang diketuai oleh PDRM PDRM semalam telah membuat enam puluh tiga ribu dua ratus dua puluh enam pemeriksaan haa di bagi memantau dan menguatkuasakan pemantauan SOP di tempat-tempat awam di seluruh negara nampak pertambahan yang besar dari segi jumlah pemeriksaan yang dilakukan dan tiga ribu seratus enam pasukan telah pun digerakkan dengan yang terdiri daripada tiga belas ribu empat ratus tujuh puluh empat anggota. ah seramai empat ratus lapan puluh dua. Hasil daripada pemeriksaan yang dibuat. Seramai empat ratus lapan puluh dua individu ditahan. Atas kesalahan ingkar SOP dan daripada jumlah itu, empat ratus empat puluh empat individu telah dikompaun manakala tiga puluh lapan lagi direman. Antaranya termasuklah yang paling besar adalah tiada penjarakan fizikal. Sebab itu sebab itu interview dengan dengan aa akhbar berakhbar media, saya mengatakan bahawa dari segi pematuhan SOP. Kita nampak yang memakai mask ataupun pelitup muka ni nampaknya pematuhannya agak tinggi. Begitu tinggi. Bukan agak tinggi. Begitu tinggi kerana daripada kajian yang dibuat oleh UiTM mengatakan sembilan puluh lima peratus, sembilan puluh tujuh peratus mematuhi pemakaian pelita muka. Memang kita nampak orang memakai peluh di mana-mana saja. Termasuk di kampung di mana-mana saja orang memakai printed muka sama ada dewasa sehinggalah kanak-kanak. Begitu juga Tuhan jarak berlaku kesentuhan. Dah jarang orang bersalaman sesama sesama sendiri. Semuanya mengikut SOP yang ditetapkan. Cuma yang saya sebutkan penjarakan sosial masih lagi agak sukar nampaknya nak dilaksanakan. Dan saya harap semua SOP yang diperkenalkan eloklah rakyat patuh kepada setiap SOP yang dikenakan. Una aa Benteng telah berjaya menahan tiga orang parti dan merampas empat buah kenderaan darat. Manakala dan operasi itu juga seratus tiga puluh lapan bot atau kapal turut dikesan di perairan negara melalui tujuh aktiviti penglihatan ataupun tinjauan sebanyak lima ratus tiga puluh tiga sekatan jalan raya OPS Benteng dilaksanakan di seluruh negara. Mengenai opsanitasi awam semalam sebanyak enam puluh empat operasi sanitasi telah dilaksanakan. Yang meliputi lima belas ribu tiga ratus premis terutamanya semuanya di kawasan-kawasan awam. Dan sejak tiga puluh Mac dua puluh dua puluh KPKT laksanakan empat belas ribu tujuh ratus empat belas sanitasi ini. Mengenai kuarantin wajib, semalam seramai enam ratus enam puluh individu, tiba di semua pintu masuk antarabangsa negara dan semua mereka telah pun dikuarantin. Sejak dua puluh empat Julai dua puluh dua puluh sehingga semalam, seramai seratus sembilan ribu sembilan ratus lapan puluh sembilan individu telah pulang ke tanah air melalui pintu masuk antarabangsa daripada jumlah itu tujuh ribu seratus enam individu masih lagi menjalani kuarantin dan selebihnya telah pun dibenarkan pulang ke rumah masing-masing manakala lima ratus empat puluh dibawa ke hospital kerana mengenai saringan wajib pekerja asing secara formulatif sejak satu Disember dua puluh dua puluh seramai dua ratus lapan belas ribu empat ratus sembilan pekerja warga asing telah menjalani ujian saringan covid-nineteen. Yang melibatkan lapan ribu enam ratus sembilan Puluh enam warga asing telah pun menjalani ujian covid-nineteen ini. Dari jumlah dua ratus lapan belas ribu tadi empat ribu dua ratus tiga puluh tiga disahkan positif manakala dua ratus empat belas ribu adalah negatif. Kerajaan telah pun mewajibkan di enam buah negeri sebelum ini seperti saya umumkan dan di dalam mesyuarat semalam kita telah pun membuat keputusan untuk mewajibkan kesemua untuk memperluaskan memperluaskan mengenai berita palsu sehingga dua puluh lima Januari. Sebanyak dua ratus tujuh puluh lapan kertas siasatan telah dibook dan SKMM, berita palsu berkaitan covid-nineteen. Daripada jumlah itu sebanyak seratus empat puluh satu kes masih dalam siasatan, tiga puluh lima kes didakwa mahkamah dua belas kes diberi notis kompaun. Notis amaran. Bagi yang didakwa di mahkamah sehingga kini dua puluh satu telah didapati bersalah. Manakala tiga belas lagi di dalam proses perbicaraan. Pasukan Respon pantas PRP di bawah KKMM juga telah mengeluarkan sebanyak empat ratus dua puluh lima penafian dan penjelasan mengenai berita palsu bertan covid-nineteen. Jadi saya ingin sekali lagi memberi ingatan bahawa mereka menyebarkan berita palsu juga boleh diambil tindakan oleh pihak. Tuan-tuan dan puan yang diminta. Oleh beberapa pihak tertentu. Ini termasuklah peniaga-peniaga pasar kedai cuci kereta. Ya. Kedai gunting rambut dan beberapa sektor kita setakat hari ini telah menyerahkan kepada pihak MKN untuk berbincang bersama dengan Kementerian Kesihatan, untuk meneliti perkara ini dan insya-Allah saya percaya perkara ini akan dibawa di dalam wang mesyuarat dalam waktu terdekat. Dan kita akan pertimbangkan siap cadangan setiap cadangan yang diberikan akan dipertimbangkan dengan sebaik-baiknya. Seperti saya kata tadi sejak daripada mula kajian melihat dari segi keperluan ekonomi, keperluan untuk membantu kehidupan terutamanya golongan B40, peniaga-peniaga mikro ini daripada untuk meneruskan hidup mereka. Jadi insya-Allah kan, kepada saya, kita akan bawa kita akan putuskan dalam waktu terdekat dan kita akan umumkan. Jadi, tuk waktu pengumuman tersebut sementara waktu ini jaga kesihatan masing-masing patuhi siap SOP yang dikeluarkan jika tiada keperluan untuk keluar rumah di dalam rumah untuk keselamatan masing-masing. Pesanan saya stay home, stay safe. Terima kasih, assalamualaikum Datuk Seri mohon di bawah RTM aa Datuk Seri aa aa apa yang Datuk Seri nyatakan tadi, bayangan daripada Tan Sri Digi berkenaan dengan laporan PKP tidak akan aa sambung selepas empat Februari dan PKP sahaja akan laksanakan tapi memandangkan perkembangan kes yang masih tinggi dan PKPB yang sebelum ni dilihat kurang ini dianggap aa kurang tepat dan selain itu Dato Sri juga turut aa menjelaskan bahawa pelaksanaan PKP berikan impak buruk kepada aa sektor ekonomi hmm. Dan kita lihat juga cluster datangnya daripada cluster tempat kerja seperti kilang aa syarikat dan sebagainya yang turut boleh menjejaskan aktiviti ekonomi jadi jika kita laksanakan PKPB tidak dia tetap berikan kesan kepada sektor ekonomi seperti saya kata aa dua-dua pihak mempunyai alasan-alasan tersendiri. PAS peniaga pasar malam. Kita kata tak boleh. Tapi peniaga pasar malam kata tiada pun kluster ataupun kes yang berkaitan dengan pasar malam. Jadi itu pandangan dia pasal malam. Jadi sebab itulah kita kata yang sebab tu saya kata tadi biarlah KKM, Kementerian Kesihatan membuat penilaian. Digi cuma memberikan gambaran ya, gambaran aa keberkemungkinan sebab untuk menjawab aa isu yang diviralkan itu, mengatakan seolah-olah confirm PKP, perketat seperti PKP1 akan dilaksanakan, tidak ada perniagaan tak boleh keluar masuk yang menyebabkan berlaku pen di kedai-kedai tersebut Jadi umumkan untuk meredakan keadaan. Tapi keputusan sebenar kita akan membuat, kita akan membuat keputusan sebenar keputusan yang sebenar dan pengumum pengumuman akan dibuat setelah KKM berbincang dengan MKN mungkin dengan aa mungkin Kementerian Kewangan atau MITI untuk berbincang seterusnya supaya interest kedua-dua pihak dapat jaga. Masyarakat perniagaan dan juga bagi menjaga kesihatan ya. Insya-Allah nantilah kita umumkan nanti. Daripada penambah aa timbul persoalan apabila kedai aa apabila kedai aa bukan bukan aa bukan aa keperluan asas di pasaraya besar dibenarkan beroperasi sedangkan peniaga kecil di kedai biasa tidak dibenarkan apakah terdapat SOP berbeza antara dua program di sini? Tidak ada SOP yang berbeza. Seperti yang kita umumkan senarai yang dibenarkan adalah senarai yang berkaitan dengan keperluan asas dan rantaian. Rantaian sekali ya keperluan asas. Sebagai contoh kalau sayur merupakan keperluan asas lori yang membawa sayur juga dibenarkan. Itu rantaian dia. Jadi kita dah clear. Tak kiralah sama ada di dalam hypermarket di dalam shopping mall ataupun di tepi jalan SOPnya sama. Kebenaran yang negatif list tetap sama. Senarai terlarang tetap sama. Jadi kalau ada yang buka ini merupakan perlanggaran kepada peraturan yang ataupun kebenaran yang telah pun dikeluarkan oleh kerajaan. Jadi kalau kita dapat tahu maka kita akan maklumkan kepada pihak berkuasa dan saya harap aa orang ramai boleh melaporkan kepada pihak berkuasa supaya tindakan boleh diambil kepada mereka yang melanggar peraturan ataupun arahan daripada kerajaan. Ya, jadi tidak ada perbezaan sama saja. Yang salah kita ambil tindakan. Okey? Daripada BERNAMA. Aa soalan saya berikutan ada dalam kalangan ahli keluarga yang tinggal bersama aa pesakit positif terdapat laporan batuan lambat sampai kepada keluarga yang terpaksa dikuarantinkan bersama ni. Jadi aa untuk masalah ini aa apa yang aa perlu dilakukan oleh keluarga itu dan apa agensi yang terlibat untuk membantu aa keluarga yang perlu dikuarantin ni? Dia lambat sampai bantuan. Daripada kementerian KKM dan mungkin lain juga agensi lain saya tidak nampak ada agensi lain kalau total lockdown, kebajikan masyarakatlah menghantar makanan apabila tidak ada total lockdown aa puncher ataupun sebahagian aa lockdown ini aa tidak ada pemberian makanan lah. Tetapi kalau lewat KKM sampai saya akan maklumkan kepada KKM dan saya harap pihak yang terlibat maklumkan segera kepada KKM klinik kesihatan yang yang berdekatan supaya mendapat tindakan segera sebab kalau tidak kita tak tahu di mana detail tu perlu diberi kepada err Pejabat Kesihatan Daerah ataupun Klinik Kesihatan Daerah yang berdekatan supaya tindakan segera dapat dilaksanakan untuk membantu mereka lah kalau kalau mereka perlukan doktor, bantuan dan sebagainya akan dapat disegerakan. Mungkin dibantu kesihatan. Mungkin makanan ataupun itu atas keluarga sendiri ke ataupun setakat ini bahan makanan adalah keluarga sendiri. Ya keluarga sendiri. Bukan Kementerian Kesihatan. Walau mana pun kalau ada perkara-perkara yang berkaitan, sebab tu saya kata laporkan kepada Kementerian Kesihatan, mungkin ada bantuan-bantuan lain. Eh, yang diberikan boleh diberikan. Okey, soalan kedua saya, ada penunggang aa basikal yang bergerak melebihi sepuluh kilometer dengan alasan untuk beriadah. Mungkin ada di kalangan penunggang basikal ini masih keliru radius sepuluh KM tu daripada rumah ke ataupun dari tempat mereka bermula mengayuh ke atau macam mana daripada rumah? Keluar daripada rumah radio sepuluh kilometer. Jadi setakat itu sajalah. Tak boleh lebih daripada yang dibenarkan. Alright. Okey terima kasih. Aa ada lagi. Okey. Aa berkenaan dengan aa aa mesyuarat. Aa sebab aa kami difahamkan masih lagi sama ada sektor swasta atau kerajaan masih lagi aa yang membuat mesyuarat secara bersemuka. Aa di jabatan-jabatan pun ada bahagian-bahagian yang masih insist untuk membuat aa mesyuarat secara bersemuka. Dengan alasan mereka ikut SOP, sebenarnya apa sebenarnya SOP yang aa diikuti dan bukankah dalam musim PKP mesyuarat secara bersemuka adalah aa tidak dibenarkan, ya? Antara larangan yang dikeluarkan adalah mesyuarat bersemuka tidak dibenarkan. Betul eh? Betul. Aa jadi tidak ada siapa yang aa boleh terkecuali daripada peraturan dan arahan yang dikeluarkan kita mesyuarat sidang khas MKN pun kita laksanakan secara maya saja. Ya. Kita sedang bayar. Jadi tidak ada sebab kenapa ada di kalangan kementerian yang tidak patuh kepada arahan yang dikeluarkan. Jadi kita tak mahu ada double standard lah. Kalau rakyat patuh di pihak kementerian juga mesti patuh kepada arahan yang dikeluarkan. Okey, terima kasih. Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh.

Posted 1 month ago